تبلیغات
دانش ایرانی

دانش ایرانی
پیله ات را بگشای تو به اندازه پروانه شدن زیبایی 
نویسندگان

آگاهی یافتن کاندیداها به اهمیت پدیده فناوری اطلاعات و به ویژه اینترنت باعث شد تا در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 شاهد اتفاقات و اقدامات بدیعی در در حوزه ی اطلاع‌رسانی، تبلیغی و ایجاد ارتباط با مردم توسط تمامی کاندیداها با تکیه بر این ابزار باشیم موضوعی که در دوره‌های پیشین انتخابات در ایران سابقه نداشت و همانطور که اشاره شد عرصه رقابت هیچ گاه از رسانه‌های مکتوب و صداوسیما فراتر نمی رفت.

به گزارش بلاگ نیوز به نقل از پایگاه خبری قلم در این یادداشت آمده است:‌ نخستین بار انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری بود که اینترنت و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را به عنوان یک بازیگر موثر و به طور جدی وارد کارزار انتخاباتی کرد و اهمیت آن تا به آنجا پیش رفت که پس از انتخابات ریاست جمهوری مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی به تاثیر پایگاه‌های اینترنتی در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت. اگر چه پیش از آن و در انتخابات گذشته، رسانه‌های مکتوب و صدا و سیما مسوولیت تبلیغات انتخاباتی را برعهده داشتند، اما محدودیت روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب و همچنین یکسونگری صدا و سیما در پوشش اخبار از یک طرف و گسترش فضای وب از طرف دیگر اینترنت و سایت‌های خبری و وبلاگ های سوار بر آن را به رقیبی جدی برای رسانه های مکتوب و صدا و سیما تبدیل کرد.

 آگاهی یافتن کاندیداها به اهمیت پدیده فناوری اطلاعات و به ویژه اینترنت باعث شد تا در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 شاهد اتفاقات و اقدامات بدیعی در در حوزه ی اطلاع‌رسانی، تبلیغی و ایجاد ارتباط با مردم توسط تمامی کاندیداها با تکیه بر این ابزار باشیم موضوعی که در دوره‌های پیشین انتخابات در ایران سابقه نداشت و همانطور که اشاره شد عرصه رقابت هیچ گاه از رسانه‌های مکتوب و صداوسیما فراتر نمی رفت.


فضای مجازی با بیش از 6 میلیون کاربر به محیطی کارا و تاثیرگذار با مخاطبانی آگاه تبدیل شده است تا در کنار کاندیداها، احزاب و گروه‌ها، تشکل‌ها هم با راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی، ارگان‌های خبری خود را به محیط وب منتقل کنند.

در عصر حاضر اینترنت به عنوان یک رسانه با گستره جهانی و ابعاد مختلف که شامل پوشش متن، صدا و تصویر می شود به عنوان رسانه برتر شناخته می شود. رسانه‌هایی همچون رادیو، تلویزیون، ماهواره، تله تکست و... با وجود ماهیت کاری اطلاع رسانی نمی‌توانند تنوع کاری موجود در اینترنت را یکجا در خود جمع کنند. اینترنت با کاهش دادن یا حذف کردن قید زمان و مکان  جذابیتی در خود نهفته دارد که بنظر می رسد در سال های آتی رسانه ای بی‌رقیب باقی بماند. با این توضیح می‌توان گفت که اینترنت به دلیل امکانات گسترده‌اش قادر است در حد بالایی مرز زمان و مکان را برای دسترسی مخاطب به اطلاعات مورد نظر را کاهش دهد یعنی تمام افراد در هر نقطه‌ای از دنیا با ورود به اینترنت چه نشانی اینترنتی مقصد را بدانند و مستقیماً به آن  وارد شوند و چه از طریق موتورهای جستجو، در طول 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته قادر  ارتباط خود را با سایت مورد نظر برقرار کنند. این موضوع تاثیر بسیار زیادی در گزینش اینترنت به عنوان انتخاب اول مخاطبان در عصر اطلاعات دارد.

شرایط سخت رقابتی و کشمکش‌ها و بحث‌های فراوان درون و بین گروهها، حساسیت بین‌المللی انتخابات ایران، اهمیت حضور حداکثری، کاهش رغبت عمومی به استفاده از روزنامه و... باعث شده تا کاندیداهای انتخابات، گروه ها و احزاب مختلف برای گرم کردن تنور انتخابات و برقراری ارتباط بامردم سرمایه‌گذاری ویژه برای استفاده از اینترنت به عنوان رسانه داشته باشند.

راه‌اندازی سایت‌های شخصی توسط کاندیداها از چند ماه قبل از انتخابات و تلاش برای معرفی برنامه‌ها و اهداف از جمله فعالیت‌های آشکار این افراد است. آنها می‌دانند که امروزه بسیاری از جوانان منبع اصلی اخبار و اطلاعات مورد نیاز خود را اینترنت قرار داده‌اند و به همین منظور برای معرفی خود و برقراری ارتباط با جوانان به استقبال ایشان رفته‌اند و سعی کرده‌اند جایی در این عرصه برای خود باز کنند و با زبان بی زبانی خود را جوانان سال های نچندان دور معرفی کنند که از قافله ی تکنولوژی های نوین ارتباطی غافل نبوده اند.

هرچند ضریب نفوذ اینترنت و تعداد کاربران در ایران پایین‌تر از نرم جهانی است، هرچند سرعت اینترنت پس از ده سال هنوز به حد متوسط هم ارتقا نیافته است، هرچند بیش از 70 درصد مردم ایران تحت تاثیر رسانه‌های سنتی، سخنرانی‌ها و خطابه‌ها نسبت به انتخاب کاندیدای مورد نظر خود اقدام می‌کنند ولی با این حال نمی‌توان به راحتی از کاربران باسواد و متخصص اینترنت چشم پوشی کرد چرا که به طور قطع تاثیرگذاری این افراد در سطح جامعه غیرقابل انکار است. و همین امر سبب می شود در انتخابات آینده شاهد رشد و تاثیر این رسانه در تصمیم‌گیری‌های جامعه خواهیم بود.

اکنون نیز پس از انتخابات شوراها و مجلس شورای اسلامی، انتخابات دهم ریاست جمهوری در راه است. رشد چشمگیر و بی‌سابقه سایتها، وبلاگها و در برخی مواقع سازماندهی آنها با اهداف خاص سیاسی را شاهدیم.

با وجود این همه رسانه تشخیص اخبار درست از نادرست حتی برای حرفه‌ای ها سخت‌تر می‌شود. ایجاد شایعه و شائبه‌های گوناگون و تخریب چهره‌های مقابل به سهولت انجام می‌گیرد. عملکرد برخی رسانه‌های گروهی غیرکارشناسانه و شتاب زده است، که لزوم توجه رسانه ها به منشور اخلاقی انتخابات را بیش از پیش لازم می‌نماید.

در ایام منتهی به روز رای گیری شناسایی اخبار صحیح در لابلای شایعات به سختی امکان‌پذیر است و این خود به افزایش خطا در تشخیص اخبار صحیح منجر و در نهایت امکان انتخاب اصلح را کاهش می‌دهد.

معمولا در جوامع پیشرفته گروهها و احزاب به خاطر رقابت اقدام به تولید شایعات متعدد می‌کنند و این رسانه ها هستند که در جهت شناسایی اخبار سالم و رساندن آن به مخاطبین خود اقدام می‌کنند. متاسفانه در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه برخی رسانه‌هاخود منبع تولید شایعه می‌شوند و این هرگونه امکان دسترسی به مخاطبان عام به واقعیت‌ها را به حداقل می‌رساند. رسالت خبری خبرنگاران ایجاب می‌کند تا در راه آگاهی بخشی به مردم و برخورد عاقلانه و کارشناسانه با تولیدات خبری جریانات سیاسی گام بردارند.

در این مقطع منابع معتبر می‌تواند در تشخیص اخبار صحیح از اخبار نادرست به ما کمک کند. این‌ها منابعی هستند که عینی می‌نویسند. از روزنامه‌نگاری زرد و تیترهای جنجالی دوری می‌کنند. اخبار را به منابع موثق ارجاع می‌دهند و جوابیه‌ها را به صورت دقیق چاپ می‌کنند.


طبقه بندی: تبلیغ،
[ دوشنبه 14 اردیبهشت 1388 ] [ 07:28 ب.ظ ] [ لعیا محبوبی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام خوش آمدید...
لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :