تبلیغات
دانش ایرانی

دانش ایرانی
پیله ات را بگشای تو به اندازه پروانه شدن زیبایی 
نویسندگان
در مرداد ماه سال ۱۲۷۹مظفرالدین شاه در سفری به فرانسه دوربین فیلمبرداری و دستگاه نمایش فیلم تهیه میکند و به ایران می آورد . میرزاابراهیم خان عکاسباشی نخستین ایرانی است که در همین سفر فیلمبرداری کرد . سپس اولین محل نمایش فیلم توسط میرزا ابراهیم خان صحافباشی در خیابان چراغ گاز ( امیرکبیر فعلی ) سال ۱۲۸۳ تاسیس شد. همچنین در سال ۱۲۸۶سالن نمایش روسی خان در خیابان علاء الدوله (فردوسی فعلی ) و سالن نمایش آقایوف در مقابل دارالفنون تاسیس شدند . همینطور تحریم سینما در همین سال بود که توسط شیخ فضل الله نوری شد ، که بعداْ از سوی خودشان لغو شد .


بعد از 8 سال در سال ۱۲۹۱ سالن نمایش آرتاشس پاتماگریان (اردشیرخان ارمنی) در خیابان علاءالدوله (فردوسی ) تاسیس شد . و همینطور یکسال بعدش سالن نمایش ژرژ اسماعیلف در مقابل سینمای اردشیرخان تاسیس شد .درگذشت میرزاابراهیم خان عکاسباشی اولین فیلمبردار ایرانی که در سال 1294 بود...

در سال ۱۲۹۶ سالن سینمای زنانه توسط خان بابا معتضدی تاسیس شد . هفت سال بعد در سال 1303 فیلم علف از کوچ ایل بختیاری توسط مریان سی. کوپر و ارنست بی. شوساک در ایران ساخته شد .

 در سال ۱۳۰۴ آغاز کار خان بابا معتضدی به عنوان نخستین فیلمبردار حرفه ای ایرانی که تا سال ۱۳۱۰ ادامه یافت .

اما در این میان در سال ۱۳۰۷  آرتاشس پاتماگریان (متولد سال۱۲۴۲ ) از پیشگامان سینمای ایران در پاریس ، درگذشت. همینطور دومین سینمای زنانه توسط خان بابا متعضدی تاسیس شد . ورود آوانس اوگانیانس به ایران و همینطور ساختن فیلم ایرانی آبی و رابی هر دو در سال 1308 بود . سال بعدش سینما پالاس در محل سابق سینما تهران افتتاح شد. همینطور نا تمام ماندن فیلم انتقام برادر (ابراهیم مرادی) بدلیل نداشتن مجوز در همان سال .
در سال ۱۳۱۰ نمایش فیلم ناطق در ایران آغاز شد . و در سال ۱۳۱۱ اوگانیانس حاجی آقا اکتور سینما را ساخت . دو سال بعدش عبدالحسین سپنتا دختر لر را می سازد .و در سال ۱۳۱۳ سپنتا فردوسی و شیرین و فرهاد را می سازد . همینطور در سال ۱۳۱۵ سپنتا چشمان سیاه را ساخت .

و بالاخره در سال ۱۳۱۶ با نمایش فیلم لیلی و مجنون آخرین فیلم سپنتا دوره اول فیلمسازی در ایران به پایان می رسد .*
8 سال بعد در سال ۱۳۲۴ آغاز دوبله فیلمهای خارجی به فارسی توسط دکتر اسماعیل کوشان شد. در سال ۱۳۲۶ تاسیس میترا فیلم و شروع تولید طوفان زندگی ( علی دریابیگی ) شد که در سال ۱۳۲۷ طوفان زندگی نمایش داده شد در اردیبهشت ماه و در همین سال فعالیت فیلمسازی تداوم یافت .

در سال ۱۳۲۹ آئین نامه سینماها و موسسات نمایشی در خرداد ماه تصویب شد که در دی ماه سال ۱۳۴۲  دانشکده هنرهای دراماتیک تاسیس شد . در سال  ۱۳۴۴ موفقیت تجارتی بی سابقه گنج قارون ( سیامک یاسمی )به وقوع پیوست . همینطور در همان سال آئین نامه صدور پروانه نمایش انواع فیلم تصویب شد . و در سال ۱۳۴۵ سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران تاسیس شد .

در سال ۱۳۴۸ قیصر ( مسعود کیمیایی ) رکورد فروش تازه ای به جا گذاشت و همراه با گاو ( داریوش مهرجویی )دوره ای تازه را در سینما ی ایران آغاز کرد . در همان سال شاهد تاسیس مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودیم . و در سال ۱۳۴۹ مرکز آموزش فیلمسازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکیل شد .

در تاریخ سینما چند بار اعتصاب برای افزایش بلیط سینماها بوده که دو بار آن که همراه با تعطیلی سینماها بود در سال 1357 بود که مصادف بود با اوج گیری انقلاب اسلامی و به آتش کشیده شدن سینماها . در سال ۱۳۵۸ کار سینماها و وارد کنندگان فیلمهای خارجی به واسطه نمایش فیلمهایی که سالها توقیف بودند رونق یافت. و البته تعدادی از سینما ها مصادره شد .

سپس در سال ۱۳۵۹  شوراهای بررسی فیلم و فیلمنامه در امور سینمایی وزارت فرهنگ و آموزش عالی تشکیل شد . همینطور در همان سال ویدئو رواج یافت. در سال ۱۳۶۰  کمیسیون اکران تشکیل شد . در سال ۱۳۶۱ معاونت امور سینمایی به وزارت ارشاد اسلامی ملحق شد. اما در سال ۱۳۶۲فعالیت ویدئو کلوب ها غیر قانونی اعلام شد . در همان سال بنیاد سینمایی فارابی آغز به کار کرد. همینطور در همان سال 1362 ورود فیلم توسط بخش خصوصی منع شد و ورود فیلم منحصرا توسط بنیاد فارابی در اسفندماه قرار گرفت .در سال ۱۳۶۳عوارض فروش فیلم ایرانی به ۵ درصد کاهش یافت . که ۲۰ ریال افزایش بهای بلیت سینما ها همراه داشت.

رکورد تازه فروش با فیلم عقابها ( ساموئل خاچیکیان )در سال 1364 بودهمینطور موفقیت دونده ( امیر نادری ) در جشنواره های خارجی و نمایش عمومی داخل و خارج کشور . در سال ۱۳۶۶ تقسیم بندی کیفی فیلمهای ایرانی - چهار گروه با قیمت ها ی متفاوت بلیت انجام شد . و باز در همان سال رکورد تازه فروش با فیلم اجاره نشین ها ( داریوش مهرجویی ) .در سال ۱۳۶۷  نمایش فیلمهای ایرانی زمانبندی شد همینطور تشکیل انجمن تولید کنندگان فیلم ایرانی و تشکیل منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در همین سال . شرط تصویب فیلمنامه برای ساخت فیلم لغو شد .

حضور گسترده فیلمهای ایرانی در جشنواره های خارجی در سال 1368 بود .

یکسال بعد در سال ۱۳۶۹ « خانه سینما » با هدف زیر پوشش گرفتن همه دست اندرکاران سینما تاسیس شد . در همان سال نخستین جشنواره فیلمهای کوتاه برگزار شد . و بعد در همان سال 68 بحث های موافق و مخالف درباره بازگشایی کلوب های ویدئو بالا گرفت . که همینطور استقبال از فیلمهای ایرانی در جشنواره های جهانی تداوم داشت . که بالاخره در سال ۱۳۷۰ رکورد تازه فروش فیلم عروس ( بهروز افخمی ) . که در همان سال بحث های جنجالی درباره سیاستهای سینمایی و مسی و اهداف فرهنگی سینمای ایران بالا گرفت و  موفقیت های جهانی فیلمهای ایرانی که ادامه داشت  .

یکسال بعد نمایش و موفقیت گسترده فیلم زندگی و دیگر هیچ ساخته عباس کیارستمی در عرصه بین المللی تاریخ سینمای ایران در سال 1371 و دریافت مهمترین جوایز بین المللی تاریخ سینمای ایران و جایزه یادبود روبرتو روسلینی و جایزه بخش (نوعی نگاه ) چهل و پنجمین دوره جشنواره کن فرانسه همچنین در همین سال سوبسید دولتی در صنعت سینمای ایران حذف شد و به تبع آن هزینه ی بلیطهای سینما به طرز سرسام آوری افزایش یافت .

سال بعد رکورد تولید سالانه فیلم در ایران به رغم قطع سوبسید دولتی ، شکسته شد . در همین سال ماهواره رواج یافت همچنین کلوپهای مجاز ویدئو تاسیس و بازگشایی شد همچنین خرید و فروش  و استفاده از ویدئو آزاد شد .

در همین سال عباس کیارستمی به عنوان داور در چهل و ششمین دوره جشنواره کن شرکت کرد . باز در همین سال انجمنی تشکیل شد بنام انجمن حمایت از سینمای دفاع مقدس . و اما رکورد تازه ی فروشی که در سال 72 بوقوع پیوست رکورد تازه فروش فیلم هنرپیشه ساخته ی محسن مخملباف بود .  و آخرین اتفاق سال 72 اختصاص پرونده سالانه (راهنمای جهانی فیلم 93) به (سینمای جدید ایران ) بود .  

و بالاخره سال پر از اتفاق 1373 فرا رسید یک اتفاق خوب نخستین حضور سینمای ایران در بخش مسابقه جشنواره کن با فیلم زیر درختان زیتون ساخته عباس کیارستمی بود و همینطور معرفی همین فیلم به (آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا) به عنوان کاندیدای سینمای ایران برای دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی .

همچنین پس از یازده سال مدیران امور سینمایی کشور در سال 73 تغییر کردند . همچنین با حذف سوبسید و با وجود افزایش هزینه ها تولید انبوه تداوم داشت .  و بالاخره بدست آمدن رکورد فروش افسانه ای 175 میلیون تومانی برای فیلم (کلاه قرمزی  و پسر خاله ) ، به رغم پائین آمدن محسوس متوسط فروش .

 در سال 1374 مجددا بلیطهای سینماها افزایش یافت . ولی در عوض جعفر پناهی دوربین طلایی جشنواره کن را برای فیلم ( بادکنک سفید ) دریافت کرد . باز تغییرات مجدد در امور مدیریتی سینمای ایران در سال 74 ادامه داشت . و یک اتفاق بزرگ تحریم جایزه اسکار توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود . در همان سال در مجلس شورای اسلامی قانون ممنوعیت استفاده خانگی از ماهواره تصویب شد .

یکی از اتفاقهای سال 1375 انتشار ضوابط و مقررات بررسی فیلم و فیلمنامه برای نخستین بار در سالهای بس از انقلاب بود . اما یکی از شاهکارهای عباس کیارستمی باز در تاریخچه ی سینمای ایران ثبت شده فیلم زیر درختان زیتون که در سال 73 در جشنواره کن حضور داشت ، برای شرکت در رقابتهای اسکار بهترین فیلم خارجی معرفی شد .

و اما در سال 1376 که آغاز تغییرات وسیع در سیاستهای سینمایی بود . بعلت تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی انتخاب سید محمد خاتمی بعنوان ریاست جمهوری . همینطور یکی از تغییرات وسیع در سیاستهای سینمایی انتصاب رئیس هیات مدیره خانه سینما سیف الله داد به معاونت سینمایی و مشارکت بیشتر سینماگران در سیاست گذاری ها .

همچنین در همین سال نخل طلای کن را فیلم طعم گیلاس دریافت کرد . همینطور فیلم گبه برای رقابتهای اسکار بهترین فیلم خارجی  معرفی شد . در سال 1377 شرط تصویب فیلمنامه برای ساخت فیلم حذف شد و امر نمایش فیلمها ازجمله سینماها و زمان نمایش فیلمها به توافق بین پخش کننده و سینمادار سپرده شد .

و درخشندگی مجید مجیدی با فیلم بچه های آسمان در همین سال بود که این فیلم در میان 5 نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی حضور داشت .

یکسال بعد فروش فیلمهای ایرانی افزایش یافت . و یکی از اتفاقهای خوب سال 1378 تصویب ساخت سینما در همه شهرها و شهرکها با بیش از 15000 نفر جمعیت بود . و باز دخشش مجید مجیدی در همین سال اینبار با فیلم رنگ خدا و معرفی این فیلم در رقابتهای اسکار بهترین فیلم خارجی .

در سال 79 جشنهای صدسالگی سینما در ایران برگزار شد . در همین سال در میان سینماگران کشور بحثهایی بالا گرفت در جهت تغییر ساختار سینمای ایران و خانه سینما . باز در همین سال پخش برنامه های تلویزیونی فارسی زبان از شبکه های ماهواره ای خارج از کشور آغاز شد و در زمانی کوتاه متوقف شد .  دریافت شیر طلای ونیز توسط فیلم دایره در همین سال بود . اما در سال 1380 به رغم انتخاب مجدد سید محمد خاتمی بعنوان رئیس جمهور ، با استعفای سیف الله داد و تغییر مدیران و مسئولان امور سینمایی کشور، گفته شد تجدید نظرها و محدودیتهایی در سیاستهای سینمای ایران اعمال خواهد شد . و بالاخره تغییرات در سیاستهای سینمایی در سال 1381 رخ داد که تداوم فریادها و نجواهایی درباره بحران سینمای ایران بهمراه داشت .

در سال 81 فیلمسازان جوان و ناشناخته شروع به کار کردند همینطور در میان فیمسازان حرفه ای گرایش به استفاده از dvcam   بوجود آمد.           

 سال 1382 همراه با فعال شدن بیشتر فیلمسازان معتبر سینمای ایران در بیست و پنجمین سال پیروزی انقلاب و تدارک برای انتشار 25 کتاب سینمایی بود ، 25 پوستر فیلم و منتخبی از بهترین موسیقی متن طی 25 سال گذشته بود . همچنین کلنگ احداث چند سینمای جدید به زمین زده شد . و یکسال بعد با سرعت بالا سالنهایی ساخته شد و تجهیزات سینماها کاملتر شد همچنین تجهیزات جدیدی که برای صدای فیلم درنظر گرفته شد .

در همین سال 83 ساخته کمال تبریزی بنام مارمولک رکورد فروش فیلم را شکست اما در پی اعتراضاتی به پخش و نمایش فیلم ، نمایش فیلم متوقف شد . در همین سال فیلمی پرخرج بنام دوئل نمایش داده شد که بدعت گذار معیارهای تازه ای در تولید فیلم در ایران بود . اما در سال 83 فروش فیلمهای غیر کمدی و تولید بالا رفت .

و اما سال 1384 و 1385 که (بازگرداندن شان سینمای ایران به جایگاه واقعی و مناسب خود) بعنوان محور سیاستهای سینمایی به گفته دولت جدید اعلام شد .


طبقه بندی: تاریخچه،
[ یکشنبه 13 اردیبهشت 1388 ] [ 11:27 ق.ظ ] [ لعیا محبوبی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام خوش آمدید...
لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :