تبلیغات
دانش ایرانی

دانش ایرانی
پیله ات را بگشای تو به اندازه پروانه شدن زیبایی 
نویسندگان



  مکتب مطالعات فرهنگی انگلستان (مکتب بیرمنگام) از جمله مطالعات اقتصادی ارتباطات می باشد، که در دهه های اخیر جایگاه ویژه ای در مطالعات کسب نموده است. مکتب«مطالعات فرهنگی» انگلستان، در اوضاع و احوال ویژه پس از جنگ جهانی دوم، به دنبال نخستین تجربه حزب کارگر در تشکیل حکومت رادیکال مخالف نظام سرمایه داری بدون نظارت و محدودیت و مقابله با سلطه موسسات انحصاری بزرگ مطبوعاتی و آثار منفی محتویات جنجالی و هیجان آور روزنامه ها و مجله های عامه پسند آنها، که به منظور افزایش تیتراژ و جذب آگهی بیشتر و کسب در آمد بالا تر، منتشر می شوند، با همکاری چند تن از متفکران و محققان وابسته به گروه های فکری نئومارکسیست این کشور پایه گذاری شد.


 

سه متفکر این مکتب از بین بنیانگذاران آن در نظریات خود به نقش بنیادی ارتباطات توجه بیشتری داشتند.

 ریچارد هوگارت: وی در سال 1957 کتاب « کاربردهای سواد آموزی: جنبه های زندگی طبقه کارگر با توجه خاص به نشریات و تفریحات» را تألیف نمود. وی در این کتاب با استفاده از تجربیات زندگی شخصی و تجربیات آموزشی چند ساله خود، پیوند های بین شکل های سرگرمی عمومی، کارکرد های اجتماعی همسایگی و روابط خانوادگی را به طور دقیق مورد بررسی و تحلیل قرار داد و تأثیر محتویات فرهنگی مطبوعات و سایر رسانه ها و به ویژه گفتمان ها، گزارش ها، داستان ها و همچنین آواز ها و ترانه ها، بر شرایط اجتماعی و.. سیاسی و اقتصادی طبقه کارگر و عکس العمل های آن در برابر آنها را مشخص ساخته است و به این ترتیب، یک کار تحقیقی اصیل در این زمینه پدید آورده است. او در این تحقیق، مخصوصاً چگونگی نفوذ «فرهنگ تولیدی- مصرفی» آمریکایی (فرهنگ مبتنی بر تولید انبوه و محتوای ابتذال آمیز) در زندگی کرده های کارگری انگلستان را تشریح کرده و ضرورت مقاومت در برابر این فرهنگ سلطه آمیز و تقویت و تحکیم یک «فرهنگ مردمی» واقعی را مورد تأکید قرار داده است.هوگارت در پایان این کتاب بر اهمیت و نقش فرهنگ تاکید می نماید. هوگارت کتاب های متعددی از جمله «آموزش ادبیات»،«لحظه حساس»،«دنیا در 1984»، «تکنولوژی و جامعه» و «نوعی دلقک بازی» و ... را  نیز تألیف می نماید.

ریموند ویلیامز: ریموند ویلیامز قبل از سال 1962 با نشر کتاب هایی به بررسی زمینه های مختلف فرهنگ، ارتباطات و وسایل ارتباطی پرداخته بود. اما با انتشار کتاب «ارتباطات» در سال 1962 مطالعات درباره تکنولوژی های مهم ارتباطی را به عنوان امری اساسی در ایجاد نهادهای دموکراتیک و تحقق دگرگونی های فرهنگی و دستیابی به فرهنگ مشترک را نشان داد. وی در کتاب خود تأکید می کند «انقلاب فرهنگی» مورد تأکید او جزیی از یک فرایند بزرگ رهایی انسان است که در مقایسه با انقلاب صنعتی و مبارزه در راه دموکراسی، از اهمیتی مشابه آنها برخوردار است. به عقیده او، این انقلاب جدید، باید از طریق نماد های ارتباطی و تکنولوژی های نوین آنها صورت گیرد  به همین جهت، اصلاحات در بخش ارتباطات، که بالقوه توانایی دموکراتیک سازی جامعه را دارا است، ضرورت خاص دارد.

ویلیامز به تأثیر گذاری وسیله ارتباطی به خودی خود و بدون در نظر گرفتن محتوای پیام ها بر رفتار مخاطبان، عقیده ندارد و از روی نظریات وی در برابر مک لوهان قرار می گیرد. او در برابر اینگونه دیدگاه ها، تاریخ را نیروی تعیین کننده شرایط زندگی انسانی معرفی می نماید و فرد مخاطب و همین رسانه تلویزیون را محصول تاریخ می شناسد. به عقیده او بین اختراع یک تکنولوژی و ترویج آن در یک فرهنگ باید تفاوت قائل شد. زیرا هیچ اختراعی به خودی خود باعث دگرگونی اجتماعی نمی شود. به این لحاظ، برای شناخت هر نوع تکنولوژی ارتباطی، باید آن را «تاریخ سازی» کرد و پیوند آن با مجموعه ای از منافع خاص و در درون یک نظم اجتماعی را مورد توجه قرار داد. بنابراین، از نظر ویلیامز دیدگاه مارشال مک لوهان درباره نقش تعیین کننده تکنولوژی ارتباطی و برتری جویی و موقعیت شناسی یک گروه اجتماعی برای سلطه بر گروه های اجتماعی دیگر به شمار می رود.



طبقه بندی: مطالعات انتقادی،
[ جمعه 28 فروردین 1388 ] [ 11:14 ق.ظ ] [ لعیا محبوبی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام خوش آمدید...
لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :