تبلیغات
دانش ایرانی

دانش ایرانی
پیله ات را بگشای تو به اندازه پروانه شدن زیبایی 
نویسندگان


 

پیدایش نظریه دریافت در مطالعات ارتباطی را به مقاله رمزگذاری و رمزگشایی در گفتمان تلویزیونی اثر استوارت هال نسبت می دهند.


آنچه در مطالعات رسانه ای به عنوان پژوهش دریافت شناخته شد از همان ابتدا با مطالعات فرهنگی و مطالعات مرکز بیرمنگام همراه بود.

نظریه دریافت و مطالعات ارتباطی از لحاظ تاریخی از نظریه آلمانی دریافت که در اواخر دهه 1960 سبب توسعه نقد ادبی شد،  تاثیر پذیرفته است.در تحلیل دریافت ، پیش فرض بنیادین این است که متون رسانه ای دارای معنایی ثابت یا ذاتی نیستند در عوض در لحظه دریافت متون از طرف مخاطب است که این متون معنا می یابند ، یعنی هنگامی که مخاطب متن را قرائت  ،تماشا و استماع می کند.به بیان دیگر  ،مخاطب را مولد معنا می شمرند و نه صرفا مصرف کننده محض محتویات رسانه ای .

مخاطب متون رسانه ای را به شیوه هایی که شرایط اجتماعی و فرهنگی اش و با چند و چون تجربه ذهنی او از آن شرایط مربوط است رمز گشایی یا تفسیر می کند.

پژوهشگران قایل به نظریه دریافت  ،از این منظر بررسی شیوه مختلفی را آغاز کرده اند که طبق آن شیوه ها گروه های مختلف مخاطبان  ،متن رسانه ای واحدی را موضوع تفسیر قرار می دهند.علاقه این پژوهشگران معطوف به شیوه هایی نیست که مردم به صورت انفرادی برای متن خلق می کنند بلکه به معناهای اجتماعی علاقمند هستند.مقصود از معنای اجتماعی ، معنایی است که به لحاظ فرهنگی بین مردم مشترک است.برخی از پژوهشگران متعلق به این سنت برای ارجاع به گروههای مختلفی که هریک از متنی واحد ،تفسیرهای مشترک خود را دارند ،از تعبیر

جماعت های تفسیر گر استفاده می کنند.به طور کلی هدف پژوهشگران قائل به نظریه دریافت ، کشف این نکته است که آدمیان در موقعیت های اجتماعی و تاریخی خود به چه ترتیب انواع متون رسانه ای را درک می کنند به نحوی که برایشان معنی دار  ، متناسب و سهل الوصول باشد.

پارادایم دریافت که هال آن را ایجاد کرد در بردارنده نوعی انتقال از رویکرد فنی به رویکرد نشانه شناختی نسبت به پیام ها بود.در این برداشت  ،پیام دیگر به منزله بسته یا توپی که فرستنده برای دریافت کننده پرتاب می کند تلقی نمی شود.این اندیشه که پیام توسط تولید کننده برنامه رمز گذاری و سپس توسط دریافت کنندگان رمز گشایی و معنا دار می شود ، مستلزم این معناست که پیام های ارسالی و دریافتی لزوما یکسان نیستند و مخاطبان مختلف ممکن است یک برنامه را به شیوه های متفاوتی رمز گشایی کنند.

در تفاوت هرمنوتیک و نظریه دریافت باید گفت کانون تمرکز هرمنوتیک ، متن است و از این بعد با نظریه دریافت متفاوت است.کانون نظریه دریافت نقشی است که خواننده متن ایفا می کند و نه معنای منتسب به متن که فرض می شود در آن وجود دارد.

بر اساس نظریه دریافت  ،نباید به متن امتیازهایی بدهیم یا اهمیتی نابجا برای آن قایل شویم و باید به نقش خواننده و این مساله که چگونه خوانندگان مختلف (یا بینندگان ) متون را تفسیر می کنند  ،توجه داشته باشیم.



طبقه بندی: نظریه های ارتباطات،
[ دوشنبه 24 فروردین 1388 ] [ 01:44 ب.ظ ] [ لعیا محبوبی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام خوش آمدید...
لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :